Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012

Η ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΙΣΤΙΩΝ-A.W. TOZER


ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13

Η ΚΥΡΙΟΣ ΔΙΔΕΙ ΓΝΩΣΙΝ


Σε άλλο σημείο έχω πει ότι δε μπορούμε να γνωρίσουμε το Θεό με τη νόηση και τη σκέψη, αλλά, από την άλλη πλευρά, πρέπει να σκεφτούμε πολύ και εντατικά αν θέλουμε να Τον γνωρίσουμε καλά. Αυτό ακούγεται οξύμωρο, αλλά είμαι σίγουρος πως οι δύο αυτές δηλώσεις συμφωνούν απόλυτα μεταξύ τους.

Η αδυναμία του ανθρώπινου νου να γνωρίσει το Θεό αληθινά και τελεσίδικα θεωρείται δεδομένη σε ολόκληρη τη Βίβλο και διδάσκεται επίσης με απλά λόγια σε χωρία όπως τα παρακάτω: «…κανένας δεν γνωρίζει τον Υιό, παρά μονάχα ο Πατέρας· ούτε τον Πατέρα γνωρίζει κάποιος, παρά μονάχα ο Υιός, και σε όποιον ο Υιός θέλει να τον αποκαλύψει. » (Ματθαίος 11:27), «….ο κόσμος δεν γνώρισε τον Θεό διαμέσου τής σοφίας… » (Α Κορινθίους 1:21), «…τα μυστικά του Θεού δεν τα ξέρει κανένας, παρά μόνο το Πνεύμα του Θεού. » (Α Κορινθίους 2:11). Η φύση του Θεού είναι άλλου είδους από οτιδήποτε το ανθρώπινο μυαλό έχει αντιμετωπίσει και συνηθίσει. Έτσι, όταν το μυαλό προσπαθεί να ανακαλύψει το Θεό, αντιμετωπίζει το παράδοξο. Περιβάλλεται από μυστήριο και τυφλώνεται από το φως που κανείς άνθρωπος δε μπορεί να πλησιάσει.

Η αντίληψη αυτής της αλήθειας οδήγησε κάποιους φιλοσόφους στο παρελθόν να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι, εφόσον είναι αδύνατον να ανακαλύψει κανείς το Θεό μέσω διαδικασιών και λειτουργιών του φυσικού νου, άρα ο Θεός παραμένει όχι μόνο άγνωστος, αλλά και εντελώς ακαθόριστος. Αυτό που αυτοί οι σοφοί παράβλεψαν είναι ότι όταν ο Θεός το επιθυμεί, μπορεί και αποκαλύπτει ο Ίδιος τον Εαυτό Του στους ανθρώπους. Το Πνεύμα του Θεού είναι ικανό να κάνει το πνεύμα του ανθρώπου να γνωρίσει και να εμπειριστεί το γεμάτο δέος μυστήριο της ουσιώδους φύσης του Θεού. Πρέπει να τονιστεί εδώ ότι το Πνεύμα του Θεού αποκαλύπτει το Θεό στο πνεύμα του ανθρώπου  κι όχι απλά στη νόησή του. Η νόηση του ανθρώπου μπορεί να γνωρίσει τα χαρακτηριστικά του Θεού, επειδή αυτά αποτελούν το σύνολο της αλήθειας που μπορεί να αντιληφθεί ο ανθρώπινος νους για το Θεό. Όμως η βαθύτερη γνώση του Θεού είναι μόνο για το πνεύμα του ανθρώπου. Τέτοιου είδους γνώση δεν έρχεται από διαλογισμό, αλλά από ενόραση και αποκάλυψη.

Το να γνωρίσουμε το Θεό με τη βιβλική έννοια σημαίνει να εισέλθουμε σε μια εμπειρική σχέση μαζί Του. Σε καμία περίπτωση δε σημαίνει το να ξέρουμε ΓΙΑ Αυτόν. Δεν είναι μια γνώση που προέρχεται από τη διαμεσολάβηση της νόησης, αλλά μια από τη χωρίς καμιά διαμεσολάβηση αντίληψη της ψυχής της ίδιας σε ένα χώρο που είναι πολύ υψηλός για να τον φτάσει ο ανθρώπινος νους.

Ποια λοιπόν είναι η θέση του ανθρώπινου νου στη Χριστιανική εμπειρία; Και γιατί να χάνουμε το χρόνο μας να διαλογιζόμαστε όταν γνωρίζουμε εκ των προτέρων δε θα φτάσουμε ποτέ στη γνώση που πάνω απ’ όλα επιθυμούμε - τη γνώση του Θεού; Η απάντηση είναι ότι όλη η βιβλική αποκάλυψη που γίνεται στο πνεύμ α μας, απευθύνεται στο νου και μέσω της λογικής φτάνει στη θέληση, την έδρα της ηθικής ζωής. Αν η θέληση ανταποκριθεί με μετάνοια και υπακοή, τότε το Άγιο Πνεύμα φωτίζει την εκζητούσα καρδιά και της αποκαλύπτει το Χριστό, την εικόνα του αόρατου Θεού. Αυτό που άρχισε σαν μια πρόκληση προς τη λογική (Ησαΐας 1:18) καταλήγει σε μια πνευματική εμπειρία πολύ ανώτερη της απλής λογικής.

Ο Θεός ενδιαφέρεται για το συνολικό άνθρωπο κι έχει σχεδιάσει τη χριστιανική εμπειρία κατά τρόπο που αυτή να αγκαλιάζει ολόκληρη την προσωπικότητά του. Η χριστιανική πίστη δεν ασχολείται μόνο με το πνευματικό αλλά και το ηθικό και το λογικό τμήμα της προσωπικότητας του ανθρώπου. Το λογικό και το ηθικό στοιχείο στη θρησκεία είναι τα κατάλληλα αντικείμενα της σκέψης και πρόθυμα παραδίδουν τους πλούσιους θησαυρούς τους στην προσευχή. Η χριστιανική πίστη ασχολείται με τον Θεό και τον άνθρωπο και με το τι μπορεί να γνωρισθεί γι’ αυτούς και τη μεταξύ τους σχέση. Συμπεριλαμβάνει (η πίστη) τη δημιουργία, τη λύτρωση, τη δικαιοσύνη, την ιερή ιστορία, το πεπρωμένο της ανθρωπότητας και το μέλλον του κόσμου. Τέτοιες αλήθειες, όταν έχουν αποκαλυφθεί μέσω της θείας έμπνευσης, μένουν μέσα στη διάνοια του λυτρωμένου ατόμου και περιμένουν να τις εξερευνήσουν οι υιοί της βασιλείας.

Κάτω από τη διαφώτιση και καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος, ο προσευχόμενος και μελετηρός πιστός μπορεί να γίνει ένας Χριστιανός με βάθος σκέψης και γνώσης, ένας δάσκαλος των ιερών πραγμάτων. Και, ακόμη περισσότερο, μπορεί να γίνει αληθινός άνδρας του Θεού και φως του κόσμου αυτού. Επαναλαμβάνω, δε μπορούμε να γνωρίσουμε μέσω της διανοίας μας το Θεό, αλλά, από την άλλη μεριά, δε θα Τον γνωρίσουμε ποτέ καλά χωρίς πολύ και βαθιά σκέψη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου